In onze rij-impressies presenteerden wij u steeds superauto's van anderhalve ton of meer. Vaak elektrisch aangedreven, want dat is de toekomst. Plug-in hybrides zijn zwaar, een compromis en vaak zo complex dat u er, als de garantieperiode voorbij is, financieel volledig op leeg kunt lopen. Daaraan gaan we voorbij. Maar stel dat u uw automobiele lekkers voor het weekend bewaart en uw woon-werkverkeer in een betaalbare elektrische auto wilt doen. Een leuke, waarin elke kilometer pret biedt. De Mini Cooper, vroeger dé keus, werd minder scherp. Er komen snelle 'Chinezen' aan. De nieuwe Lancia Ypsilon HF is veelbelovend. Maar de Alpine A290 GTS, een Renault 5 'on steroids', wint momenteel alle tests. Hij stuurt geweldig, biedt de exclusiviteit die je wilt en... iedereen vindt 'm leuk!
Eerst even terug in de tijd, naar de categorie 'Opa vertelt'. In de jaren '70 reed ik met een vriend elk jaar naar Monaco om er de Rallye Monte Carlo te volgen. In de barre koude en dik in de sneeuw 's nachts op de Col de la Faucille auto's voorbij zien glijden die nu zwaar gezochte, vaak onbetaalbare klassiekers zijn. Wat een ervaring! Daaronder veel Alpine Renaults A110. Renault was er zo populair mee dat ze zelfs een prachtvideo lieten maken waarin die A110's reden en gleden op de tonen van het Andante van Johann Nepomuk Hummels Trompetconcert, ongetwijfeld uitgevoerd door Fransman Maurice André. Kippenvel.
Geld verdienen
De decennia erna concentreerde Renault zich op huis-, tuin- en keukenmodellen, met af en een Renault Sport-uitspatting. Ze wilden vooral geld verdienen. Een jaar of tien geleden concludeerden marketeers dat ze met Alpine goud in handen hadden. Dat leidde tot de komst van de nieuwe A110 sportwagen, en van Renaults waarbij het label Alpine voor extra sportiviteit zorgt. Maar op één been kun je niet lang staan en er werd fors geïnvesteerd in het merk. Renault is al jaren actief met elektrische auto's en besloot Alpine 'electric only' te maken. Inmiddels is er onze testauto, de op de Renault 5 geïnspireerde Alpine A290. Voor zover we nu weten komt er ook een elektrische opvolger voor de A110 en een sportieve familie-hatchback, de A390.
Welke nemen?
De Renault 5, met broertje R4 samen de opvolgers van de behoorlijk succesvolle Renault Zoe, heeft in zijn snelste versie 150 pk. Dat is mooi maar niet schokkend. De Alpine A290 (vanaf
€ 38.800,-) is er met 180 of 220 pk, een relatief lichte accu van 52 KWh (net als in de R5, Auto van het Jaar 2025), een fors aangepast onderstel, een ingrijpend gewijzigd ex- en interieur en een aantal voorzieningen uit de racerij. Onze testauto, voorzien van alle opties, woog 'slechts' 1.454 kg. Dat is vergeleken met de eerste generatie Renault 5 van 766 kg nog steeds veel. Maar auto's werden de laatste jaren veel groter, veel luxueuzer, veel veiliger en elektrische auto's zijn door de loodzware accu sowieso extra 'gewichtig'. Voor een elektrische hot hatch van bijna 4 meter is een massa van 1.454 kg echt weinig. In combinatie met 220 pk en 300 Nm aan koppel, het speciale onderstel met o.a. hydraulische bumpstops, grote remmen, 19 inch velgen en lekker plakkerige Michelin banden (op de GTS de Pilote Sport S5 in 245/40/R19) is er een auto ontstaan die serieus grensverleggend rijdt en die je haast bochten kunt omdenken. Je moet oppassen hiermee niet als een hooligan te gaan sturen! Zoek maar eens op YouTube naar testverslagen: de journalisten zetten het ESP uit, gebruiken de Launchcontrol en komen soms echt superdwars bochten uit. De Alpine A290 is heerlijk alert en wendbaar. Sterker nog, volgens ons is er onder de 50/60 K geen leuker rijdende auto. De testauto, een GTS-versie met alle opties, kostte € 47.350,-. Is hij de meerprijs van twaalf mille ten opzichte van de meest luxueuze Renault 5, de 150 pk R5 Roland Garros
(€ 35.990,- ) waard? Wij vinden van wel. Het is namelijk echt een heel andere auto. En zeker, je kunt voor een goedkopere versie met 180 pk kiezen. Maar dan lever je best wat in en waarom zou je dat doen? Nog iets: iedereen vraagt altijd bij elektrische auto's: hoe ver kom je ermee? Formeel volgens de WLTP-cijfers 380 km en snelladen doet hij met 100 kW; in de praktijk zal de range zo'n 350 km zijn. Wij vonden het voldoende; dit soort auto's laad je 's avonds thuis voor klein geld helemaal op, de navigatie geeft aan waar je onderweg kunt laden en je komt echt overal.
Liefhebber
Wij denken dat de overgrote meerderheid van de kopers, mannen en vrouwen van 30-50 jaar, kiest voor de GTS met 220 pk. Dat is de versie die je wilt. In een van de vier beschikbare kleuren: zwart (niet doen, maakt 'm doods), wit, matgrijs metallic of het Alpine-blauw van de testauto. Laat het dak in een andere kleur wrappen en je hebt iets dat uitermate leuk rijdt en toch relatief betaalbaar blijft. Want zeker, bijna 50 K voor een kleine vierdeurs hatchback is veel geld. Maar net zoals je een goedkoop of een prijzig horloge kunt kopen, een goedkoop of exclusief parfum enzovoorts, zo straalt de Alpine uit dat je een kenner en een liefhebber bent als je deze auto koopt. Kruis wel alle opties aan. Dat is niet erg kostbaar en maak de pret dagelijks groter. Franse vlaggetjes alom, de Franse haan op de ruit maar ook op plaatjes als je de achterklep opent, mooie bekleding, er is veel aandacht aan elk detail gegeven. Er is zelfs een toets waarmee je de hinderlijke ADAS-systemen uit kunt zetten. De geluidsinstallatie is top, de displays bieden veel info en wijken echt af van die van Renault, de stoelen zitten geweldig en zijn mooi afgewerkt, de auto biedt alle voorzieningen die je veiligheid verhogen en dat speciale onderstel is echt super. De spoorbreedte is met 6 cm gegroeid, de GTS volgt echt elke stuurbeweging, remt waanzinnig en laten we wel zijn: heel wat elektrische auto's zijn serieus sneller (0-100 km/u in 6,4 sec, top 170 km/u) maar die zeulen veel meer massa mee. Dat merk je bij het sturen en remmen. Deze 290 GTS biedt 'ouderwets' rijplezier.
Torquesteer
De Alpine is dus echt kwikzilverig vlot. Maar pas wel op uw rijbewijs...! Hij heeft overigens voorwielaandrijving en je merkt dat 220 pk tot behoorlijk wat torquesteer kan leiden, dus tot een auto die bij stevig accelereren gaat 'schaatsen'. Maar wij constateerden ook dat je al heel snel, zoals overigens bij elke echt rappe auto, het volledige potentieel maar zelden gebruikt: je weet dat het kan maar eigenlijk beleef je veel meer plezier aan rap te nemen rotondes en veilig snel een langzame(re) verkeersdeelnemer inhalen. Wil je extra accelereren, dan geef je ofwel volstroom, of je combineert het stroompedaal met de rode inhaalknop op het stuur. Net als de blauwe toets voor de regeneratie en de zwarte voor de rijprogramma's, overgenomen van het stuur van de BWT Alpine Formule 1 racewagens. Mooi detail. Met dergelijke details zit deze Alpine A290 GTS helemaal vol en juist dat maakt 'm zoveel leuker dan andere rappe auto's. Je ziet aan alles dat er met passie aan de ontwikkeling is gewerkt. Zoiets kan alleen maar uit een Zuid-Europees land komen. Misschien kan het nóg beter, maar niet nog leuker. Deze auto gaat onder je huid zitten. Dat is misschien wel z'n belangrijkste en meest onderscheidende kwaliteit.
Journal
Met Qualis kiest u voor een optimaal verkoopresultaat.
Woning verkopenHet betere wonen. Ontdek ons exclusieve aanbod.
Woning kopenVrijblijvend advies? Maak kennis met uw Qualis-makelaar.
Vrijblijvend adviesBekijk het grootste ‘geheime’ woningaanbod van Nederland.
Account aanmaken
& lifestyle trends!
