
Het Italiaanse topmerk Maserati, kroonjuweel van de internationale Stellantis Groep, doet alles anders dan anderen. Het heeft geen eigen vestiging in Nederland en slechts één dealer plus een servicedealer. Wil je als persvertegenwoordiger een auto rijden, dan regelt het PR-bureau dat. Wij moesten maanden wachten en vervolgens was er een auto voor 24 uur. Dat is kort, maar enfin, dit is ook een rij-impressie en geen test. Ook die auto bleek anders dan andere. Er zijn bij het moment van schrijven berichten dat Maserati geen toekomst heeft of in Chinese handen komt. Ons advies: nu toeslaan!
Ons 'lijdend voorwerp' is de Maserati Grecale Folgore, een volledig elektrische versie die voor € 109.950,- de meest betaalbare Maserati sinds jaren is. Zelfs als je traditiegetrouw op benzine rijdt en niet echt enthousiast wordt van elektrisch rijden is dit een fijne auto: snel, comfortabel, goed uitgerust en voorzien van een merknaam die elke deur voor je opent. Hij kan zelfs motorgeluid nabootsen. De benzineversies zijn twintig tot tachtig mille duurder en niet sneller. Waarom zou je die nog kiezen?
Meer voor minder
Hoewel Maserati de Grecale al een paar jaar levert, zie je ze maar zelden. Wie exclusiviteit zoekt is bij dit merk aan het juiste adres, want er werden in 2024 slechts enkele tientallen nieuwe Maserati's verkocht. Dat is fijn, maar meteen ook het probleem: Maserati verkoopt te weinig auto's om binnen moeder Stellantis echt een gezonde toekomst te hebben. Vergelijk het met de grootste concurrent, de Porsche Macan waarvan er in ons land duizenden exemplaren worden verkocht. Op de een of andere manier denken mensen dat een Porsche beter van kwaliteit is, en een dealer zit nooit ver weg. Maar kies je een ogenschijnlijk scherp geprijsde elektrische Macan en breng je die op het niveau van onze testauto (met voor zo'n tien mille aan opties) dan ben je duurder uit. Dat geldt feitelijk voor alle concurrenten. En al is een Macan een fijne auto, het blijft nuchter beschouwd een opgeleukte Audi. Wil je iets rijden dat weinig anderen hebben, een merk met een beroemde naam, dan is deze Maserati Grecale Folgore een prima keus. Dat de dealer ver weg zit, zal zelden een probleem zijn: aan dit soort auto's gaat weinig stuk. Natuurlijk komt het beperkte succes van merk en model ook enigszins door de prijsstelling, de viercilinder 330 pk sterke Grecale Modena hybride kost € 126.672,-, de Trofeo met 530 pk V6 staat voor € 193.089,- in de prijslijst. Kies je de Folgore dan heb je dezelfde uitstraling, uitrusting, liefst 410 kW/550 pk, vierwielaandrijving en die prijs vanaf net geen € 110.000,-. Je krijgt dus meer voor minder. Dat móet de verkoop goed doen.

Bliksem!
De naam Grecale staat voor een wind in Griekenland en Folgore is Italiaans voor bliksem. Je spreekt het overigens uit als Vólkorre. De naam is goed gekozen, want de Grecale Folgore is inderdaad bliksemsnel. Deze zware SUV (2.480 kg!) kan met z'n vierwielaandrijving, systeemvermogen van 410 kW/560 pk en 820 Nm aan koppel in 4,1 sec vanuit stilstand naar 100 km/u snellen, maar nog indrukwekkender is de acceleratie op de grote weg als je bijvoorbeeld al 100 rijdt. Die is absoluut verslavend. De auto heeft, dat wilt u natuurlijk ook weten, een batterij van 105 kWh en een WLTP-actieradius tot 501 km. Toen wij de Grecale Folgore reden was het koud en kwamen we ruim 400 km ver op een lading. Dat is in de praktijk prima. Hij kan snelladen met 150 kW (dat mag wel wat vlotter) en heeft een AC boordlader van 22 kW. Het verbruik viel ons tegen, zo'n 25 kWh/100 km, maar het was als gezegd koud en dan verbruikt ook een brandstofauto meer.
Stellantis bouwt veel verschillende auto's op eenzelfde platform. Dat is efficiënt maar kan ten koste gaan van karakter. De Grecale heeft onder zijn koetswerk het zogeheten Giorgio-platform dat ook onder de Alfa Romeo Giulia en Stelvio wordt toegepast. Dat zijn fijn rijdende auto's. Het onderstel kan aangepast worden en de wielbasis van de Grecale is daardoor een stuk langer. De auto is groter dan de Stelvio, maar weer minder fors dan grotere broer Levante. Het is een flinke SUV met tamelijk onopvallende maar zeker fraaie lijnen. De neus wordt gedomineerd door een lage luchthapper, een deels dichte grille en verticaal georiënteerde koplampen. Op de voorschermen drie roostertjes (met verlichting) die een knipoog zijn naar de beroemde Maserati A6 GT uit 1947. Aan de achterkant forse achterlichten en een grote bagageklep die toegang geeft tot een weinig indrukwekkende laadruimte. Daar merk je, net als overigens op de achterbank, dat de auto ook met brandstofmotoren wordt geleverd en dat de grote batterij ruimte vreet. Het blijft toch een compromis. Maar uitstraling is er wel. Alle merkemblemen en drietanden zijn bronskleurig en de drietand van het Maserati-logo zie je echt overal terug. Het is geen auto die meteen alle ogen naar zich toe zal trekken, maar een keurige en forse verschijning waar je zelf veel plezier aan kunt beleven. En mensen die 'm zien reageren er ronduit positief op.

Koper
Maserati heeft ook in het interieur haar best gedaan. De uitstraling is luxueus. Het fraaie ronde klokje boven in het dashboard kan verschillende displays tonen. Er is een groot naar eigen wensen instelbaar scherm voor de bestuurder en op de middenconsole vind je nog twee schermen. Ook is er een nogal aanwezige head-up display (groot en de landkaart met de navigatie leidt af, maar je kunt het gemakkelijk uitschakelen) en een immense hoeveelheid toetsen op en achter het stuur en op de middenconsole. Er is erg veel in te stellen, maar je hebt hierdoor wel tijd nodig om je in de auto thuis te gaan voelen en alles te kunnen bedienen. Opvallend is de wat ouderwetse, zware multifunctionele sleutel. Je start de auto via een ronde toets op het stuur, geflankeerd door een draai-/drukknop rechts voor de instelling van de rijprogramma's. Hier merk je dat Maserati een klein merk is, het loopt niet voorop met techniek.
Niet doods
Maar Maserati is er wel in geslaagd om de Grecale Folgore snel en lekker rijdend te maken, zonder dat hij doods, als een rijdende computer, aanvoelt. Je zit er goed in, op voldoende instelbare stoelen, al zullen sommigen liever nog wat lager zitten. Het ruimteaanbod is fors en er is genoeg plaats voor alles wat je onderweg nodig hebt. Maar er is geen frunk en de kofferbak heeft dus slechts 535 liter inhoud. Het fijne van deze Grecale is vooral dat hij gewoon echt lekker rijdt. Met de genoemde draaiknop op het stuur kun je verschillende rijprogramma's kiezen die werkelijk verschil bieden. Er is een offroadprogramma, een programma voor een optimale actieradius (dan wordt de topsnelheid echter beperkt tot 130 km/u) en een GT en een Sportprogramma. Doorgaans zal je kiezen voor GT. De Grecale is dan behoorlijk comfortabel, mede dankzij het dynamische onderstel met standaard luchtvering. De testauto had 20" velgen maar standaard is 19" en dat lijkt ons het beste compromis. De twee elektromotoren met een identiek vermogen zorgen voor een alert rijgedrag. De auto blijft daarbij lekker stil vanbinnen. Wil je meer, dan is er het Sportprogramma waarin alles een tandje scherper wordt en de aandrijving een sportgeluid maakt. Dan krijg je warempel een echt Maserati-gevoel. De besturing voelt redelijk direct aan, je merkt in rappe bochten wel dat de auto zwaar is en dat de massa dan liever rechtdoor gaat. Maar het onderstel is goed genoeg om je niet in moeilijkheden te brengen. Overigens bleken ook de remmen opgewassen tegen het gewicht.
Toen wij de Grecale Folgore na 24 uur terugbrachten wisten we nog steeds niet precies hoe alles werkt, maar wel dat de auto lekker rijdt en een goed gebouwde indruk maakt. De redactionele Tesla kwam erna veel eigentijdser over, maar miste de luxe en het karakter van de Grecale Folgore. Er is veel concurrentie voor deze Maserati, maar hij biedt volop karakter. Dat ontbreekt bij vrijwel elke andere elektrische auto. Alles functioneerde ook naar behoren. Wie de overstap aandurft heeft hier een fijne elektrische SUV aan, met een naam die klinkt als een klok! Hopelijk nog decennialang maar ook als laatste der mohikanen blijft deze Grecale Folgore absoluut een aanschaf waard.
Journal
With Qualis you opt for an optimal sales result.
Selling your houseLiving extra-ordinarily. Discover our exclusive listings.
Buying a houseSales advice without any obligation? Meet your Qualis real estate agent.
Sales adviceTake a look at the largest ‘secret’ listings of the Netherlands.
Make an account
interior & lifestyle!