Eerst wellicht een teleurstelling. Hoewel de door ons gereden Mercedes-AMG SL63 een adviesprijs heeft van € 312.338,- is het qua prestaties niet het topmodel. Zeer recent bracht AMG-Mercedes namelijk de SL63 E-Performance uit, met 600 kW in plaats van 'onze' 430 kW-versie. Die heeft naast een V8 nog 204 pk aan elektropower, totaal liefst 816 pk. Deze was echter nog niet in Nederland gearriveerd. Was de 'gewone' SL63 dus behelpen? Zeker niet! Wij genoten van een type auto dat met uitsterven wordt bedreigd.
Weergaloze soundtrack
De handgebouwde, bulderende V8 in de SL63 met zijn 585 pk knalt je in 3,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. Dat doet hij met een weergaloze soundtrack. Je zou 'm alleen al voor het geluid kiezen, al is dat wellicht een tikje asociaal. Omdat de SL63 E-Performance dankzij z'n extra elektromotor schoner en zuiniger is, is hij iets goedkoper. Dus we rijden qua prestaties niet het topmodel, maar qua prijs wel... De testauto was ook nog voorzien van zo'n 30 mille aan opties. Standaard is er echter genoeg comfort en een niet in geld uit te drukken genietfactor. Ongetwijfeld gaat de nieuwe hybride-versie de meest gevraagde worden. Want: méér voor minder! Hopelijk is ook het verbruik wat minder, want al reden wij behoorlijk zuinig (gemiddeld zo'n 1 op 8), € 133,- aftikken voor bijna 60 liter superplus doet pijn. Dat is even wat anders dan 22 cent per kWh bij een Tesla Supercharger. Je kunt als E-Performance eigenaar straks echter wel je omgeving vertellen dat je ook over elektropower beschikt, al is het niet mogelijk om puur elektrisch te rijden. Maar dat gaat echter zeker komen.
Hotrod
De SL63 is feitelijk nog een soort ouderwetse hotrod, met een dikke, luidruchtige, benzine- slurpende V8 en bij elke snelheid overdonderende prestaties. Deze auto's gaan verdwijnen, ten faveure van minstens even snelle maar milieuvriendelijker en ook wat steriele elektrobolides. Als je echt van auto's houdt, en van echte auto's bovendien, sloop je alle spaarvarkens en bestel je nog zo'n AMG-Mercedes, om die vervolgens alleen op mooie dagen uit te laten en heel lang te koesteren. Spreken de vorm, bouwkwaliteit en exclusiviteit je aan maar mag het een onsje minder, dan kun je ook een eenvoudiger gemotoriseerde AMG-Mercedes kiezen. De SL43 bijvoorbeeld, met een recent vernieuwde viercilinder met Formule 1-techniek, 421 pk en een 9-traps automaat. Die is honderden kilo's lichter dan de vierwielaangedreven SL63 en stuurt daardoor een stuk lichtvoetiger. Hij is er als 'Night Edition' vanaf € 163.556,- , je moet goed kijken om de verschillen te zien en je hoort nauwelijks dat hij 'maar' een viercilinder heeft. Het is meer een Mercedes-Benz SL (Sport Leicht) zoals het hoort. Aantrekkelijk! Ook is er nog de SL55 met V8 van 476 pk en vierwielaandrijving. Die is iets minder kostbaar dan de SL63, maar die laatste is natuurlijk wel 'the real deal'. Dus kies je dan doorgaans de SL63.
Knieperig
De AMG-Mercedes SL cabrio is officieel een 2+2, maar in de praktijk een tweepersoonsauto met wat bagageruimte achter de stoelen en een elektrisch bedienbare softtop. Je kunt verrassend comfortabel open rijden, ook als het niet erg warm is. Het Airscarfsysteem dat warme lucht in je nek blaast is daarbij heel prettig. Mercedes-AMG biedt ook de mogelijkheid om voor een gesloten coupé te kiezen, de GT, die er in twee smaken is, als GT55 en GT63. Wie een GT wil uit vrees dat de cabrio meer tordeert kunnen we geruststellen: Mercedes bewijst met deze SL nog altijd supergoede en solide auto's te kunnen bouwen. Geen kraakje, geen trilling, geen beweging. Onderweg gingen wij ons wel meer en meer afvragen of we niet evenveel plezier zouden hebben met zo'n SL43. Dan ben je inclusief leuke opties ruim een ton minder kwijt dan nu en is elke kilometer óók verwennerij. Maar enfin, dat is een kwestie van smaak en misschien ook van Hollandsche knieperigheid...
Bochtsnelheden
Maar goed, de SL63 is er nu eenmaal en dan blijft het leuk om af en toe iedereen in een orgie van uitlaatgeluid en snelheid achter te kunnen laten. Pubergedrag, zeker. Maar af en toe mag dat best, toch? Je laat overigens geen rokend rubber achter, want de vierwielaandrijving voorkomt tractieverlies en maakt de SL bovendien opvallend veilig en gemakkelijk te besturen. Daaraan draagt overigens ook de achterwielbesturing bij. Mede dankzij het sperdifferentieel en de brede banden rond de optionele 21" velgen zijn haast onbeschofte bochtsnelheden mogelijk. Je moet jezelf wel erg overschatten om met een SL in de fout te gaan!
Soepel geveerd
Mercedes-Benz heeft bij de ontwikkeling ongetwijfeld naar de Porsche 911 gekeken, maar deze auto is wel comfortabeler. Wij reden vaak in Comfort en dan is de desgewenste hardcore sportwagen opvallend soepel geveerd, geruisloos en verhoudingsgewijs zuinig. Hij is erg laag (dit is geen auto voor mensen met een rugprobleem of met stramme gewrichten), maar je kunt met het optionele liftsysteem probleemloos over verkeersdrempels en hij oogt door dat lage silhouet formidabel.
Matte Monza Magno lak
Natuurlijk had Mercedes-Benz Nederland de testauto zo gespecificeerd dat hij extra veel fraais biedt. De bruin/groen/grijze matte Monza Magno lak is wonderschoon maar kost wel € 7.139,-. Er is echter ook volop keus uit standaardlakken. Het Burmester High-End 3D Surround System van bijna € 4.500,- klinkt prachtig en de sierelementen in AMG Carbon maken het interieur extra spectaculair. Samen verhogen ze de prijs met goed 7 mille. Exclusiviteit kost geld... Gelukkig is er ook veel standaard, zoals het prima werkende MBUX multimediasysteem dat ook de verkeerslichten in beeld brengt. Eveneens standaard is de AMG 9-traps automaat, variabele vierwielaandrijving, het onderstel met adaptief verstelbare demping en semi-actieve rolstabilisatie, indrukwekkend goede composiet remmen, actieve achterasbesturing, digitale koplampen en een actieve parkeerassistent met achteruitrijcamera. Neem even de tijd om alle bedieningsfuncties te leren en je hebt er een superauto aan.
AMG
De SL is er alleen als AMG-Mercedes. AMG was vroeger het Mercedes-Benz tuningbedrijf, werd ingelijfd en is nu het sportieve label van 'Das Haus'. Er is een heel programma aan AMG-modellen: soms varianten van Mercedes-Benz modellen, soms eigen versies zoals de SL en GT-modellen. Er zijn óók elektrische AMG's, maar de SL en GT hebben voorin nog een 'ouderwetse' benzinemotor die grotendeels met de hand wordt gebouwd en trots de naam van de bouwer draagt. De vierliter AMG V8-motor heeft zich al ruimschoots bewezen, wordt ook door andere merken zoals Aston Martin gekozen en kan heftige martelingen aan. Rijd je op de snelweg in Comfort, dan mompelt de motor voorin op net iets meer dan stationair toerental en in de 9e versnelling, maar geef gas en hij schakelt snel terug en knalt met veel kabaal vooruit. Er zijn mensen die hun AMG Mercedes alleen al als SL63 willen vanwege dat met een knop instelbare geluid. Gelukkig kun je 'm ook rustig starten en zonder lawaai de straat verlaten; de buren zullen dankbaar zijn.
Je merkt wel dat de fabrikant mogelijkheden zocht om gewicht te besparen; op sommige plaatsen is de gebruikte kunststof wat licht en beweeglijk. Maar verder is dit een schitterend gebouwde en zeer goed afgewerkte open auto, die als SL63 zeker in de sportieve settings uitstekend presteert. Vergelijk het met een horloge: op een Swatch zie je ook de tijd, maar een IWC Portugieser biedt steeds opnieuw kijkplezier. Vierwielaandrijving, vierwielbesturing, een actief systeem tegen overhellen en een actief sperdifferentieel verhogen wel het gewicht en dat merk je af en toe. Je merkt ook dat de fabrikant zijn best deed om het verbruik minder te maken; de auto heeft op de snelweg soms haast een vrijloop en heeft bij plotseling gas geven even tijd nodig, maar schakelt dan razendsnel een paar versnellingen terug en accelereert als de brandweer. Het is best lastig om hiermee niet als een soort hooligan aan het verkeer deel te nemen en ... om je rijbewijs te behouden.
Conclusie
Is de AMG-Mercedes SL63 4Matic+ zijn geld waard? Als dat geld geen probleem is, koop je er een formidabele auto aan, geschikt om boodschappen mee te doen en daarna in moordend tempo naar de Côte d'Azur te blazen en zonder je te hoeven schamen door parkeerhulpen te laten parkeren. Dit is een auto om voor je plezier een stuk mee te gaan sturen zonder dat elke kilometer vermogens kost, en dat wordt zeldzaam. Wil je wel de verwennerij van dit AMG-topmodel maar iets minder geld uitgeven aan aankoop en brandstof, wacht dan op de SL63 E-Performance of kies voor een SL43. In alle gevallen koop je een sublieme auto die tot de uitstervende rassen behoort, die je jaren van plezier kan bieden en die nu al klassiekerstatus heeft!
Journal
Met Qualis kiest u voor een optimaal verkoopresultaat.
Woning verkopenHet betere wonen. Ontdek ons exclusieve aanbod.
Woning kopenVrijblijvend advies? Maak kennis met uw Qualis-makelaar.
Vrijblijvend adviesBekijk het grootste ‘geheime’ woningaanbod van Nederland.
Account aanmaken& lifestyle trends!